Prasidėjo advento laikotarpis, kurio metu daugelis atsisako mėsos ir pieno produktų. Sveikatingumo klubo šeimai „Apelsinas“ dietistė Rūta Genutė teigia, kad tokia mityba mums netgi naudinga ir sveikatinanti, jei žinome, kaip tinkamai jos laikytis, nesukeliant organizmui streso ir pasirenkant maistingus produktus. Specialistė taip pat dalinasi sveikais ir nesudėtingais advento mitybos receptais.

Kaip advento mityba veikia organizmą?

Daugelis atsisakę mėsos ir pieno produktų advento laikotarpiu, savo maisto produktų racioną papildo žuvimi bei įvairiomis daržovėmis – tai puikus poelgis, nes mityba tampa įvairesnė bent jau kurį laiką. Yra žinoma, jog lietuviai suvartoja per daug mėsos bei jos produktų ir gerokai per mažai daržovių, todėl advento laikotarpis tampa sveikatinančiu, jei pasirenkame tinkamas mitybos raciono alternatyvas.

Kokių maisto medžiagų netenkame atsisakę pieno ir mėsos produktų? Kuo juos galime pakeisti?

Atsisakius mėsos ir pieno produktų, organizmas nebeaprūpinamas reikalingais baltymais, mineralais: geležimi, cinku, kalciu, fosforu, vitaminais: A, D, B grupės. Užtikrinti reikiamų baltymų balansą organizme būtina, todėl papildžius mitybos racioną liesa ar riebia žuvimi ir kitais jūros produktais, riešutais, kruopomis, sėklomis, vaisiais ir daržovėmis, įvairiomis pupelėmis ar sojos produktais, gausite organizmui būtinų medžiagų.

Kokiais produktais patartumėte praturtinti savo racioną advento laikotarpiu?

Nors šiuo laikotarpiu daugelis prisimena tradicijas, tačiau pastebima tendencija rinktis ir egzotiškesnius patiekalus, kaip jūros kopūstų salotos ar sušiai. Silkės patiekalų mėgėjams svarbu žinoti, kad pats netinkamiausias pasirinkimas yra jau pagaminta ir marinuota silkė, nes ji turi labai daug E priedų. Geriau rinktis sūryme mirkytą silkę su galva. Advento laikotarpiu nepersivalgykite, jauskite saiką, virkite garuose, galvokite bei matykite, ką valgote, būkite dėmesingi maistui, kurį dedate į savo kūną.

Ar žiemą derėtų keisti savo mitybos įpročius, prisitaikant prie šaltojo sezono?

Žiemą mityba natūraliai pasikeičia, nes kartu keičiasi ir prieinamos sezoninės daržovės, vaisiai, uogos. Šaltuoju sezonu naudinga valgyti raugintų daržovių ir vaisių, dėl juose esančių „gerųjų“ bakterijų. Kuo dažniau mėgaukitės kopūstais, ypač brokoliais, nes juose gausu vitamino C. Žuvį, dėl joje esančių omega 3 riebalų rūgščių, valgykite dažniau nei mėsą. Išties svarbu rinktis kokybiškus produktus, tai vasarą padaryti yra lengviau, kai viskas šviežia. Žiemos metu galime rinktis daugybę šakninių daržovių: burokėliai, ropės, pastarnokas, griežtis, bulvės, šaldytos ar džiovintos uogos bus puikus vitaminų šaltinis ir desertas. Gerkite kuo įvairesnių šiltų gėrimų: šaltalankių, erškėtuogių, serbentų ir kt.

Vertingiausi receptai advento mitybai.

Silkė su kariu ir jogurtu. Ingredientai: silkė su galva, svogūnas, natūralus jogurtas, ciberžolė, cinamonas, šiek tiek čili pipirų, raugintas agurkas. Silkę išdorokite, supjaustykite norimo dydžio gabalėliais. Svogūną supjaustykite griežinėliais. Sausoje keptuvėje pakepinkite prieskonius, juos sumaišykite su natūraliu jogurtu ir smulkintu raugintu agurku. Jogurtą su prieskoniais sumaišykite su silke ir svogūnais.

Riešutų sūris. Ingredientai: anakardžių riešutai (1 stiklinė, mirkytų mažiausiai 1 val., o geriausiai per naktį), citrinos sultys (1 valgomasis šaukštas), česnakas pagal skonį, pipirai, druska, provanso žolelės. Mirkytus riešutus susmulkinkite blenderyje, su S formos peiliuku, kartu su visais ingredientais. Jei smulkinasi sunkiai, įpilkite šiek tiek virinto vandens. Gautą masę sukrėskite į marlę ir nuspauskite vandenį. Kai didžioji dalis skysčio nuvarvėjo, suformuokite cilindro formos sūrį, galite apvolioti prieskoniuose. Sūris gausis kreminės konsistencijos, labiau tepamos. Puikiai tiks ir ant duonos skrebučio, ir salotoms.

Kepti obuoliai su riešutų sviestu. Ingredientai: obuoliai, riešutų sviestas, cinamonas. Obuolio vidų išskobkite ir perpjaukite pusiau, tuomet obuolius kepkite iki 180 laipsnių temperatūros orkaitėje apie 15 minučių. Į iškeptų obuolių vidų įdėkite šiek tiek riešutų sviesto, pabarstykite cinamonu ir kepkite dar 5–7 minutes.

Laikas pagalvoti apie kalėdines dovanas patiems svarbiausiems žmonėms, o gera sveikata – neįkainojama dovana!

Sveikatingumo klube šeimai „Apelsinas“ įsigiję metinę narystę, gausite net 2 sveikos mitybos planus dovanų. Taip pat galite užsisakyti subalansuotos mitybos planą arba vegetariškos mitybos planą, kurį sudarys dietistė Rūta Genutė.

Subalansuotos mitybos planas svorio mažinimui, didinimui arba išlaikymui.
Vegetariškos mitybos planas pilnavertei subalansuotai mitybai.